Ved køb skal erhvervelsesskat og registreringsomkostninger ses separat
Ejendomserhvervelsesskatten er en lokal skat opkrævet af præfekturet, mens registrerings- og licensafgiften er en national skat, der blandt andet pålægges ved registrering af ejerskifte eller oprettelse af pant. Skattegrundlaget kan afvige fra købsprisen. Lettelser for boliger og jord har krav til gyldighedsperiode, areal og byggeår, så brug ikke ukritisk de særlige satser fra gamle oversigter.
Under ejerskabet skal du tjekke opkrævningen af ejendomsskat
Ejendomsskat opkræves som hovedregel hvert år hos den ejer, der ifølge registreringen ejer ejendommen den 1. januar. Den faktiske anvendelse af standardsatsen og loftet for byplanlægningsskat kan variere efter kommunens regler. Lettelser for jord under boliger og nedsættelser for nybyggede boliger gælder også kun under bestemte krav og perioder, så tjek skatteopgørelsen hos kommunen, hvor ejendommen ligger.
Ved salg er datoen for fastlæggelse af ejerperioden vigtig
Hvis ejerperioden for jord eller bygning overstiger 5 år pr. 1. januar i det år, hvor ejendommen sælges, klassificeres fortjenesten som langsigtet; ellers som kortsigtet kapitalgevinst. De almindelige skattesatser er forskellige for langsigtede og kortsigtede gevinster, og genopbygningsskat på indkomst samt lokal indkomstskat skal også medregnes. Hvis du mangler dokumentation for anskaffelsespris og salgsomkostninger, kan beregningen af den skattepligtige indkomst ændre sig.
Fradraget på 30 millioner yen for egen bolig gives ikke automatisk
Ved salg af en kvalificerende egen bolig findes der en særlig ordning, som giver et fradrag på op til 30 millioner yen i kapitalgevinsten uanset ejerperioden. Hvis den faktiske gevinst er lavere end grænsen, kan du kun fratrække det faktiske beløb. Krav vedrørende beboelse og salgstidspunkt skal være opfyldt, og der skal indgives selvangivelse. Du bør også undersøge, om handlen mellem familiemedlemmer eller andre særlige ordninger påvirker muligheden for at kombinere reglerne.
Arv og gaver skal vurderes separat fra transaktionsskatter
Arve- og gaveafgift beregnes ud fra ikke kun én ejendom, men også andre aktiver, gæld og familieforhold. Du kan derfor ikke afgøre, om der skal betales skat, alene ved at se på bundfradraget for arveafgift eller det årlige bundfradrag for gaveafgift. Hvis du ikke er skattemæssigt hjemmehørende i Japan, eller har skatteforpligtelser i både Korea og Japan, kan det være nødvendigt at få rådgivning fra eksperter i begge lande.