Ved kjøp bør du skille mellom kjøpsskatt og registreringskostnader
Eiendomskjøpsskatt er en lokal skatt som kreves inn av prefekturen, mens registrerings- og lisensavgift er en nasjonal skatt som påløper ved registrering av eierskapsoverføring eller pant. Skattegrunnlaget kan avvike fra kjøpesummen. Lettelser for boliger og tomter har krav knyttet til frister, areal og byggeår, så ikke bruk særskattesatsene fra gamle oversiktstabeller ukritisk.
Som eier bør du kontrollere varselet om fast eiendomsskatt
Fast eiendomsskatt ilegges som hovedregel den registrerte eieren per 1. januar hvert år. Den faktiske anvendelsen av standardsatsen og øvre grense for byplanleggingsskatt kan variere etter kommunens lokale forskrifter. Lettelser for tomt brukt til bolig og reduksjoner for nybygde boliger gjelder også bare under bestemte vilkår og i bestemte perioder, så sjekk skatteopplysningene hos kommunen der eiendommen ligger.
Ved salg er datoen som avgjør eiertiden, viktig
Hvis eiertiden per 1. januar i året tomten og bygningen selges overstiger 5 år, klassifiseres gevinsten som langsiktig; ellers klassifiseres den som kortsiktig. De ordinære skattesatsene er forskjellige for langsiktige og kortsiktige gevinster, og gjenoppbyggingsskatten på inntekt samt kommunal skatt må også tas med i beregningen. Manglende dokumentasjon på kjøpskostnader og salgskostnader kan endre beregningen av den skattepliktige inntekten.
Skattefradraget på 30 millioner yen ved salg av egen bolig skjer ikke automatisk
Ved salg av en kvalifiserende egen bolig finnes det en særregel som gir fradrag på opptil 30 millioner yen fra gevinsten, uavhengig av eiertid. Hvis den faktiske gevinsten er lavere enn grensen, gjelder fradraget bare opp til dette beløpet. Du må oppfylle kravene til blant annet botid og salgstidspunkt og levere skattemelding. Kontroller også om transaksjoner mellom familiemedlemmer eller andre særregler påvirker muligheten for å kombinere fradrag.
Arv og gaver må vurderes separat fra transaksjonsskattene
Arveavgift og gaveavgift beregnes ikke bare ut fra én eiendom, men også ut fra annen formue, gjeld og familieforhold. Du bør derfor ikke avgjøre om skatt skal betales bare ved å se på grunnfradraget for arveavgift eller årsfradraget for gaveavgift. Hvis du er ikke-bosatt eller har skatteforhold i både Korea og Japan, kan det være nødvendig å få vurdering fra fagpersoner i begge land.