Skjæringsdato og hvordan verdiene summeres
Skjæringsdatoen er 1. juni hvert år. Eiendomsskattepliktige boliger og tomter som eies denne dagen, summeres nasjonalt etter type og eier. Hvis datoen for oppgjør ved salg og tinglysingsdatoen er ulike, eller hvis det inngår en trust eller arv, må den skattepliktige identiteten kontrolleres separat.
Kontroller fradragsbeløpet først
Standardfradraget for en privatpersons boligdel er 900 millioner won av den samlede offentlig takserte verdien, mens eiere av én bolig i én husholdning som oppfyller vilkårene, har et fradrag på 1,2 milliarder won. Fradraget er 500 millioner won for tomter som summeres samlet, og 8 milliarder won for separat summerte tomter. Resultatet blir feil hvis boligfradraget beregnes etter det tidligere beløpet på 600 millioner won.
Beregning av skattegrunnlaget
For boligdelen trekkes fradragsbeløpet fra den samlede offentlig takserte verdien, før en markedsverdifaktor på 60 % anvendes. For tomter er faktoren for tiden 100 %. På skattegrunnlaget som da fremkommer, anvendes skattesatsen som passer med antall eide boliger og det aktuelle intervallet. Deretter beregnes skatten etter fradrag for blant annet overlappende eiendomsskatt.
Gjeldende skattesatser for boligdelen
For privatpersoner med høyst to boliger er skattesatsen for boligdelen 0,5–2,7 %, avhengig av skattegrunnlaget. For tre eller flere boliger gjelder intervallet 0,5–5,0 %. Selskaper har et annet standardfradrag og et annet system for skattesatser, så beregningstabellen for privatpersoner kan ikke brukes direkte.
Fradrag og særregler for én bolig i én husholdning
Det finnes egne vilkår og søknadsprosedyrer for skattefradrag for eldre og lang eiertid, søknad fra sameiere med én bolig, samt særregler for midlertidig toboligeierskap, arvede boliger og rimelige boliger i distriktene. Selv om betegnelsene ligner, blir ordningene ikke alltid anvendt automatisk. Sammenlign derfor opplysningene om anvendte ordninger på skattevarselet med Skatteetatens veiledning.
Skattevarsel, rapportering og betaling
Hvis opplysningene i skattevarselet fra Skatteetaten stemmer, kan du betale i henhold til varselet. Hvis du må søke om unntak fra sammenslåing, søke om en særregel eller korrigere opplysningene i varselet, kan fristen for rapportering variere etter punkt. Kontroller fristene i årets veiledning og i visningen i Hometax.