🌐 NL

Util Monster Magazine

Belastingaftrekposten die Amerikaanse freelancers moeten kennen

Zakelijke kosten van zelfstandigen in de Verenigde Staten zijn niet automatisch aftrekbaar op basis van hun naam. Controleer eerst of de uitgave normaal en noodzakelijk is voor je bedrijf, of er ook privégebruik in zit en of je bewijsstukken hebt.

Belastingaftrekposten die Amerikaanse freelancers moeten kennen

1. Aftrek voor een thuiskantoor (Home Office Deduction)

Als je thuis een ruimte hebt die je regelmatig uitsluitend voor werk gebruikt, kun je mogelijk aftrek voor een thuiskantoor krijgen. Met de vereenvoudigde methode (Simplified Method) bereken je de aftrek op basis van $5 per vierkante voet, tot maximaal $1.500. Met de reguliere methode (Regular Method) kun je een evenredig deel van de werkelijke kosten aftrekken, zoals huur, hypotheekrente, verzekering, nutsvoorzieningen en reparaties.

Aftrek van zorgverzekeringspremies

Zelfstandigen die aan de voorwaarden voldoen, kunnen een deel van de premies die zij voor zichzelf en hun gezin betalen als inkomensaanpassing aftrekken. Mogelijk wordt niet het volledige bedrag erkend, afhankelijk van de nettowinst uit het bedrijf, de mogelijkheid om deel te nemen aan een werkgeversregeling en de limieten voor langdurige zorgverzekeringen.

3. Bijdragen aan pensioenrekeningen (Retirement Contributions)

Je kunt bijdragen aan pensioenrekeningen voor zelfstandigen, zoals Solo 401(k), SEP-IRA en SIMPLE IRA, aftrekken. In 2026 bedraagt de maximale werknemersbijdrage voor een Solo 401(k) $24.500 ($32.500 voor 50-plussers). Samen met de werkgeversbijdrage kan het totaal oplopen tot $72.000. Aan een SEP-IRA kun je maximaal 25% van de nettowinst bijdragen.

4. Zakelijke kosten (Business Expenses)

Je kunt software, computers, kantoorbenodigdheden, telefoonkosten en internetkosten die nodig zijn voor je werk aftrekken. Ook reclame- en marketingkosten, websitehosting, honoraria van deskundigen (accountants en advocaten), bankkosten en zakelijke verzekeringspremies vallen hieronder. Bewaar je bonnetjes en leg het zakelijke doel duidelijk vast.

Ritten en reisregistratie

Het standaardkilometertarief voor zakelijke ritten in 2026 bedraagt van 1 januari tot en met 30 juni 72,5 cent per mijl en vanaf 1 juli 76 cent per mijl. Omdat er regels gelden voor de keuze tussen de werkelijke-kostenmethode en de standaardmethode, moet je de datum, afstand en het doel registreren en privéritten uitsluiten. Controleer ook de zakelijke voorwaarden en beperkingen voor reizen en maaltijden.

Conclusie

Houd zakelijke en privérekeningen gescheiden en noteer het zakelijke doel bij elke bon. Voor posten met veel voorwaarden, zoals een thuiskantoor, verzekeringspremies en autokosten, kun je de richtlijnen van de IRS en de toelichting bij de meest recente aangifte controleren of een belastingadviseur raadplegen.