Maak eerst onderscheid tussen brutoloon en nettoloon
Het brutoloon (Gross Pay) is het bedrag vóór belastingen en andere inhoudingen. Het nettoloon (Net Pay) is het bedrag dat na aftrek van federale, staats- en lokale belastingen, FICA, verzekeringspremies en 401(k)-bijdragen op je rekening wordt gestort. Controleer ook de betaalperiode en het cumulatieve jaartotaal op je loonstrook.
Federale loonbelasting wordt per schijf berekend
Voor alleenstaanden die in 2026 aangifte doen, geldt een tarief van 10% over het belastbare inkomen tot $12.400 en 12% over het deel boven $12.400 tot en met $50.400. Een hoger tarief geldt niet voor je volledige inkomen, maar alleen voor het inkomen binnen die schijf. Op het W-4-formulier kun je je aangiftestatus, meerdere inkomens, heffingskortingen voor personen ten laste en andere aanpassingen opgeven.
Staats- en lokale belastingen verschillen per werk- en woonplaats
Sommige staten heffen geen algemene persoonlijke inkomstenbelasting op loon, maar de behandeling van beleggingsinkomsten en lokale belastingen kan verschillen. Controleer voor een loonberekening de actuele belastingregels van zowel je werkplek als je woonplaats.
FICA-regels voor 2026
Het werknemersdeel van de Social Security-belasting bedraagt 6,2% en het loonplafond voor 2026 is $184.500. De Medicare-belasting bedraagt 1,45% en kent geen loonplafond. Als het jaarlijkse Medicare-loon van een werknemer boven $200.000 uitkomt, houdt de werkgever vanaf het meerdere 0,9% extra in. De definitieve belastinggrondslag kan verschillen afhankelijk van je aangiftestatus.
Controleer ook inhoudingen buiten de belastingen
Afhankelijk van je verzekeringen en regelingen kunnen premies voor zorg-, tand- en oogzorgverzekeringen, 401(k)-bijdragen, HSA- en FSA-bijdragen en levensverzekeringen worden ingehouden. Voor- en nabelastingsinhoudingen hebben een verschillend effect op je belastbare inkomen. Controleer daarom de omschrijvingen op je loonstrook.