🌐 NL

Util Monster Magazine

Stappen voor het aangeven van inkomstenbelasting over 2025

Had u in 2025 inkomsten uit een onderneming, arbeid, pensioen of overige bronnen? Controleer dan of u in 2026 aangifte moet doen. De algemene uiterste datum voor aangifte en betaling over inkomstenjaar 2025 is 1 juni 2026.

Stappen voor het aangeven van inkomstenbelasting over 2025

Controleer welke inkomsten moeten worden aangegeven

De inkomstenbelasting wordt berekend door de inkomsten uit rente, dividenden, onderneming, arbeid, pensioen en overige bronnen die moeten worden samengevoegd bij elkaar op te tellen. Ontslagvergoedingen en vermogenswinsten uit de verkoop van bezittingen worden doorgaans afzonderlijk belast. Als u alleen inkomsten uit arbeid van uw werkgever had en deze via de jaarlijkse eindafrekening zijn verwerkt, is een afzonderlijke aangifte mogelijk niet nodig zolang er geen andere aangiftereden is.

Stem inkomsten en al betaalde belastingen op elkaar af

Vergelijk de betalingsopgaven die in Hometax staan met uw daadwerkelijke afrekeningen en bankbijschrijvingen. Als bij inkomsten van een freelancer 3,3% is ingehouden, geldt dat bedrag doorgaans als vooraf betaalde belasting en wordt het bij de berekening van de definitieve belasting verrekend.

Aftrekbare kosten: bewijsstukken en zakelijk verband zijn bepalend

Verwerk kosten die rechtstreeks verband houden met uw onderneming volgens de gekozen boekhoudmethode. De aangifte kan onjuist zijn als u gemengde privé- en zakelijke kosten volledig als bedrijfskosten opvoert of zonder meer een forfaitair kostenpercentage toepast terwijl u daar niet voor in aanmerking komt.

Begrijp de verschillende aftrekposten

Inkomensaftrek verlaagt het belastbare inkomen voordat het belastingtarief wordt toegepast, terwijl een belastingkorting een bepaald bedrag van de berekende belasting aftrekt. Omdat de voorwaarden, limieten en beperkingen op cumulatie per onderdeel verschillen, moet u controleren aan welke voorwaarden u persoonlijk voldoet.

Stappen voor indiening via Hometax

Controleer eerst het type aangiftebericht en bekijk vervolgens achtereenvolgens uw inkomsten, aftrekbare kosten, inkomensaftrek, belastingkortingen en ingehouden bronbelasting. Controleer na het indienen of u wordt doorgestuurd naar het scherm voor de aangifte van de lokale inkomstenbelasting en bewaar uw betaalbewijs en ontvangstbevestiging.

Wat te doen bij een te late of onjuiste aangifte

Een aangifte na de deadline, een verbeterde aangifte en een verzoek om herziening hebben elk andere voorwaarden en termijnen. Baseer uw oordeel niet op verouderde bedragen voor boetes en toeslagen, maar controleer de actuele regels in Hometax of bij uw bevoegde belastingkantoor.

Conclusie

Ook als u een aangiftebericht of een vooraf ingevulde aangifte hebt ontvangen, moet u controleren of uw inkomsten, aftrekbare kosten en al betaalde belastingen kloppen. Als u verschillende soorten inkomsten hebt of moeite hebt met uw administratie of de beoordeling van kosten, neem dan vóór indiening contact op met het Nationaal Belastingadviescentrum of een belastingadviseur.